مرکز مشاوره تخصصی آمین

مشاوره در زمینه های : خانواده - پیش از ازدواج- کودک و نوجوان- اضطراب و استرس

مرکز مشاوره تخصصی آمین

مشاوره در زمینه های : خانواده - پیش از ازدواج- کودک و نوجوان- اضطراب و استرس

اختلال شخصیت بدگمان

این مطلب توسط تیم مرکز آمین و دکتر فتانه محمدی تهیه شده است : 


اختلال شخصیت بدگمان(پارانوئید)


 انسانهای مبتلا به پارانوئید به دیگران شکاک و بی اعتمادند.

گاهی آنها بدون هیچ دلیلی به وفاداری اطرافیان خود شک می کنند، و علت این بدگمانی را نه درخود، بلکه ناشی از افکار و اعمال دیگران می بینند.



 این افراد در ظاهرشان نیز تظاهراتی از تنش دارند، مدام دیگران را کنترل می کنند تا شاید بتوانند سرنخى از خطاهای دیگران بدست بیاورند و انسانها را با هم درگیر کنند.



 غالبا جدی و بدون احساس به نظر می آیند، اما خودشان را بعنوان افرادی منطقی و دارای تفکر و تحلیل معرفی می کنند.



 اعتماد و تحمل روابط صمیمانه برای این افرادمشکل است، و غالبا در زندگی شغلی و عاطفی مشکل دارند، اما گاه در موقعیتهای اجتماعی، انسانهای فعال و موفقی بنظر میرسند و اغلب کارمندان خوبی هستند.



 می ترسند که اگر به دیگران اطلاعاتی بدهند، برعلیه خودشان استفاده شود، بنابراین به آنها اعتماد نمی کنند.



گاه از گفتار و رفتار بیطرفانه دیگران، معنای تحقیر استنباط می کنند، و خشمگین می شوند، اگر خاطره تلخی از کسی داشته باشند، همواره آنرا به یاد دارند و او را  نمی بخشند.



"علت" این اختلال در خطاهای شناختی این افراد است که بسیاری از رویدادها را به اشتباه به خود منتسب می کنند و یا با به کار گرفتن فرافکنی (Projection) دیگران را مسوول اشتباهات و بدخلقیهاى خود معرفی می کنند.



 این اختلال الگویى "مزمن" دارد ولى بعضى از افراد از مکانیسم هاى دفاعى روانشناختى استفاده کرده و رفتارهایشان را تغییر می دهند.



 "درمان" در تعدیل علایم و کاهش مشکلات بین فردى کمک کننده است.

"انتخاب اول درمانى" براى این اختلال "روان درمانى" است

"درمان هاى دارویى" به ویژه جهت کنترل اضطراب با نظر درمانگر مورد استفاده قرار مى گیرند.

هدف از معرفى این اختلال



گاهی افرادی که با این بیماران سر و کار دارند، دچار احساس گناه می شوند، یا تصمیم می گیرند خود را به آنها نزدیک کنند تا اشتباه فکری این افراد را اصلاح کنند، اما در بسیارى از مواقع تلاششان در جلب اعتماد اینها بی حاصل است، زیرا اینها خود را بیمار نمی دانند و حتی در برخى مواقع  وارد اختلالات روانپریشی می شوند.


در واقع شما نمی توانید افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید را با تغییر رفتارتان اصلاح کنید، این افراد نیاز به درمان تخصصی دارند


شماره های تماس کلینیک روانشناسی و مشاوره آمین

آدرس: نارمک میدان هلال احمر به سمت هفت حوض_ورودی میدان 83_پلاک۱۹ط۱

 

#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری

#02177955526

#02177845868

#09350633778


وابستگی زوج

 این مطلب توسط تیم مرکز آمین و دکتر فتانه محمدی تهیه شده است:


         

 یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که به خصوص برای زوج‌های جوان می‌تواند مشکل آفرین باشد وابستگی شوهر به مادر است

 

موضوعی که اهمیت دارد این است که مردان بتوانند رابطه بین همسر و مادر خود را به خوبی مدیریت کنند. به هر حال شما هم نمی‌توانید انتظار داشته باشید که شوهرتان، مادر خود را که سال‌ها برایش زحمت کشیده فراموش کند یا بخواهید شوهرتان را از مادرش دور کنید



بهتر است به صورت منطقی و با آرامش با همسرتان صحبت کنید که مسائل شما بین خودتان بماند و مرز زندگی خصوصی حفظ شود. تا در نهایت بتوانید در رفتار شوهرتان اعتدال ایجاد کنید.



همسر شما اگر به بلوغ عاطفی رسیده باشد می‌تواند در عین حال که نقش فرزند خوب را برای مادرش ایفا کند، همزمان به شما هم توجه داشته باشد و احساس منفی در شما ایجاد نکند. البته این موضوع نیازمند این است که شما نیز زیاده خواه نباشید و بپذیرید که توجه او به مادرش منافاتی به علاقه اش به شما ندارد. حساسیت نسبت به رابطه شوهر و مادرش به طور معکوس نقش شما را در زندگی کمرنگ خواهد کرد.  

 



✔️شیوه صحیح ارتباط با خانواده همسر یکی از ارکان مهم برای دست یافتن به ازدواجی موفق است. سعی نکنید تا از همسرتان با دعوا و ناراحتی یا خشونت بخواهید بین شما و مادرش یکی را انتخاب کند؛ چرا که در این بازی از قبل باخته اید. این روش فقط تنش و اختلاف را در خانه زیاد می‌کند و نتیجه ای هم نخواهد داشت

 

همسر شما اگر به بلوغ عاطفی رسیده باشد می‌تواند همسری خوب و عاطفی برای شما باشد و در عین حال به مادرش نیز توجه داشته باشد. ولی اگر شدیدا وابسته به مادرش است، باید به همسرتان کمک کنید تا بتواند در زندگی اش توازن ایجاد کند. این کار در یک ماه و دو ماه انجام نخواهد شد



اگر وابستگی همسرتان بیش از حد است و روال زندگی مشترک تان را تحت تاثیر منفی قرار داده است، استفاده از مشاوره روانشناسی راهکاری مناسب است. درمان وابستگی مردان و شوهران وابسته به مادر  نیاز به زمان دارد.


 

شماره های تماس کلینیک روانشناسی و مشاوره آمین

آدرس: نارمک میدان هلال احمر به سمت هفت حوض_ورودی میدان 83_پلاک۱۹ط۱

 

#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری

#02177955526

#02177845868

#09350633778